Voor het klimaat telt elke cent

Voor het klimaat

telt elke cent

Mark Vandevelde

“Rendement moet niet alleen financieel zijn”

Mark Vandevelde (48 jaar) bracht met Komrads duurzame sneakers op de markt. “De paradox is dat bedrijven die helemaal niet inzitten met het klimaat, het op korte termijn wel goed kunnen doen.” 

“Ruim de helft van alle duurzame claims is vals”

– Mijn drempel

Wat ik mis is transparantie. Ik hoor banken wel over duurzaamheid praten en ze bieden allerlei fondsen aan, maar hoe duurzaam is dat allemaal? Ik heb ooit vastgesteld dat Shell in mijn fonds zat. Die gingen een transitie maken, maar keren nu hun kar. De paradox is dat bedrijven die helemaal niet inzitten met het klimaat, het op korte termijn wel goed kunnen doen. 

Het lijkt wel of iedereen een eigen label heeft.

Bedrijven zouden vooral heel duidelijk moeten rapporteren. Voor consumenten of beleggers is het heel moeilijk. Het lijkt wel of iedereen een eigen label heeft, vaak met het woord ‘eco’ ergens in verweven. Sommige bedrijven beweren duurzaam te zijn omdat ze wat zonnepanelen hebben gelegd. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van alle claims rond duurzaamheid vals is.

Ik zit al heel lang bij dezelfde bank. Die heeft mij altijd goed geholpen. Maar ondertussen is dat lokale kantoor gesloten. Die mensen kenden mij. Ze kenden mijn bedrijf ook. Er was wederzijds vertrouwen. Natuurlijk moet een bank winst maken, zoals elk bedrijf. Maar een bank speelde ook een sociale rol, mensen helpen wanneer ze het nodig hadden. Dat is verdwenen.

“Ik steun bedrijven die een duurzaam product lanceren”

– Mijn oplossing

Ik doe regelmatig mee aan crowdfunding-rondes. Zo kan je bedrijven die een duurzaam product willen lanceren rechtstreeks steunen. Wij hebben zelf ook zo gewerkt, geld opgehaald zodat we onze eerste 250 paar schoenen konden maken. Op mijn beurt heb ik ook al verschillende projecten gefinancierd. Ik vind dat een leuke manier om te beleggen. Soms kun je zelfs aandeelhouder of coöperant worden en vaak al voor kleine bedragen.

Bij de banken kunnen die projecten niet altijd aankloppen. Een circulair bedrijfsmodel bijvoorbeeld vinden ze vaak te risicovol en bij een lening kijken ze toch eerst naar de winstcijfers. Ze zouden beter ook wat andere parameters hanteren, want het is anders moeilijk opboksen tegen concurrenten die onterecht beweren duurzaam te zijn.

De banken zouden met een fonds moeten komen om startende duurzame bedrijven te steunen. Natuurlijk zou daar veel risico bij komen kijken. Misschien dat negen op de tien projecten het niet zullen halen, maar het zou toch geweldig zijn mocht daar geld voor beschikbaar zijn. 

“We willen ook het gevoel dat we iets goed doen”  

– Mijn impact

Onze oudste zoon had deelgenomen aan de actie ‘Brossen voor de bossen’ en kwam terug met het verwijt dat wij de generatie zijn die het verprutst hebben. Zo zijn we met het gezin gaan bekijken om een aantal zaken anders te doen.

We zijn anders en minder gaan inkopen. Minder reizen ook en meer met de trein. We bespreken dat met onze kinderen. Hoe gaan we dit of dat doen? Als ondernemers hebben we beslist de meest duurzame sneakers te proberen maken. Iemand zei me dat we gelukkig zo naïef waren, want anders waren we er nooit aan begonnen.

Wij willen ook het gevoel dat we iets goed doen.

Die lijn trekken we ook door als het over financiële keuzes gaat, ook al gaat het niet over gigantisch veel geld. Het moet gaan over waarde, er moet een rendement zijn, maar niet alleen financieel. Wij willen ook het gevoel dat we iets goed doen.

Andere testimonials

Gratis e-book – Impact met je geld in 4 stappen

Met dit e-book leer je slimmer en vooral duurzamer om te gaan met je geld. Je zal de duurzame belegger in jezelf ontdekken, een plan leren opmaken en een aanpak vinden die werkt voor jou.

Scroll naar boven